Over NPO NPO Start
Overzicht

Uitspraken

Margo Smit is per 1 januari 2017 ombudsman van de Nederlandse Publieke Omroep. Zij zal bijdragen aan de hoge kwalitatieve en journalistieke standaarden bij de publieke omroep. Smit zal alle omroepen gevraagd en ongevraagd van onafhankelijk advies dienen over hun journalistieke programma’s. Iedereen mag meepraten over de adviezen en de uitspraken van de ombudsman. Hieronder vindt u het totaal overzicht van de uitspraken van de ombudsman.

Ombudsman, mág dit?

16 november 2017  Het is de vraag die ik het meeste krijg: “Ombudsman, mág dit?” In allerlei variaties, tot en met de uitroep “Dit moet in de journalistiek van de publieke omroep toch niet mógen!” Als ik dan de kans krijg een zaal met journalisten te zien kauw...

Wat doet de ombudsman in het regeerakkoord?

13 oktober 2017  Wat doet de ombudsman in het regeerakkoord? Dat de ‘gewone, hardwerkende’ Nederlander zichzelf zou terugvinden in het deze week gepresenteerde regeerakkoord hoefde – volgens de makers ervan, tenminste – niet te verbazen. Daar wil Rutte-III het immers alle...

Privacy

17 augustus 2017  “Drie Nederlanders vermist in Zuid-Turkije”, zo luidden eind juli de eerste berichten in diverse media. Maar snel volgden, ook bij de NOS, artikelen en items met volledige namen (en foto’s) van het drietal. Het leidde tot verontwaardiging bij sommige lezers en k...

Klimaatklacht

16 augustus 2017  Twee organisaties klagen bij de hoofdredactie van het NOS-Journaal dat de NOS op tendentieuze en partijdige wijze bericht over klimaatverandering en duurzaamheid. In een mailwisseling legt de hoofdredactie uit dat de NOS geen stelling neemt, maar verslag doet van nieuwsgebeurteni...

Wederhoor in Politicologica?

27 juli 2017  Een aflevering van de HUMAN- serie Politicologica onderzoekt hoe transparant D66 is wanneer het integriteitskwesties binnen de partij zelf betreft. Een van de voorbeelden is het optreden van de partijleiding in een zaak rond een afgetreden Haarlemse wethouder. Er wordt óve...

Fout gemaakt, wat nu?

11 juli 2017  Een klager meldt zich bij de ombudsman omdat hij in een radioprogramma een foute bewering hoort. De ombudsman stuurt de klacht door naar het programma en de hoofdredactie antwoordt de klager per kerende post. Ja, er is een fout gemaakt, maar voor rectificatie in dezelfde uitzendi...

Nieuwsuur en de jonge probleemdrinkers

03 juli 2017  Nieuwsuur bericht op 23 mei 2017 dat Nederland in de top-3 van landen met probleemdrinkers staat. Een klager stelt dat dit niet geconcludeerd kan worden uit het onderzoek waarop het programma zich baseert, en dat contact met het programma niet tot voldoende aanpassing van de beri...

Rechter of ombudsman?

23 mei 2017  Een Arnhemse rapper ziet beelden van zichzelf in een tv-item over Syriëgangers. Hij heeft er last van en wil dat het programma rectificeert, maar komt er met makers en omroep niet uit. Uiteindelijk leidt het dispuut tot een kort geding dat hij verliest. Hoe werd hier journal...

Deel 1: Wat deden de omroepen en waarom?

12 mei 2017  In een serie columns bekijkt de ombudsman diverse aspecten van de honderden uren tv- en radio en de vele content op omroepsites en sociale media die tijdens de campagne aan de politiek besteed werden.

Deel 2: Wie mochten er debatteren?

12 mei 2017  In een serie columns bekijkt de ombudsman diverse aspecten van de honderden uren tv- en radio en de vele content op omroepsites en sociale media die tijdens de campagne aan de politiek besteed werden.

Deel 3: Hoeveel ruimte vraagt of krijgt de politicus?

12 mei 2017  In een serie columns bekijkt de ombudsman diverse aspecten van de honderden uren tv- en radio en de vele content op omroepsites en sociale media die tijdens de campagne aan de politiek besteed werden.

Deel 4: Politicus zoekt en vindt zendtijd

12 mei 2017  In een serie columns bekijkt de ombudsman diverse aspecten van de honderden uren tv- en radio en de vele content op omroepsites en sociale media die tijdens de campagne aan de politiek besteed werden.