Over NPO NPO Start
Overzicht

NPO Publiekspitch

De publieke omroep is open voor iedereen. Dat zie je dagelijks terug in de programmering die we voor alle Nederlanders maken. Wie zijn talenten wil aanbieden of een tip voor een redactie heeft, vindt bij NPO en de omroepen nu al diverse ingangen. Daarnaast kunnen producenten via een online pitchmodule hun programmavoorstellen rechtstreeks bij NPO aanbieden. Met de nationale publiekspitch bundelen NPO en omroepen hun krachten en zetten zij de deur van de publieke omroep nog verder open. De inschrijving gaat binnenkort van start.

Echt programma
We verwachten via de pitch veel bijzondere ideeën binnen te krijgen. Het winnende idee gaan we tot een echt programma uitwerken. NPO stelt daar het budget en de uitzendplek voor beschikbaar. Uiteraard wordt de winnaar nauw bij de ontwikkeling en productie van het idee betrokken. En natuurlijk gaan we zorgvuldig met alle ideeën om. Daar maken we duidelijke afspraken over.

Tips voor een kansrijk idee
Alle ideeën zijn welkom, maar hoe meer pluspunten je idee heeft hoe beter. Om je alvast op weg te helpen, zetten we een aantal van die pluspunten op een rij:

• Het idee is vernieuwend
Het vernieuwende aan een idee kan blijken uit de vorm, de inhoud of de manier waarop het programma wordt aangeboden. Hoe origineler en unieker deze onderdelen zijn, des te meer kans maakt je idee.  

• Het idee is authentiek
Belangrijk is dat je zelf het idee hebt bedacht. Het idee kan wel op een ander programma geïnspireerd zijn, maar zorg dan wel voor een originele bewerking. 

• Het idee past goed bij de publieke omroep
Bij NPO hanteren we een aantal publieke waarden die we voor onze programma’s belangrijk vinden. Hierboven vind je er al twee. Andere publieke waarden zijn:

Onafhankelijk: het idee is vrij van commerciële en politieke invloeden.
Divers: het idee draagt bij aan de zichtbaarheid van verschillende bevolkingsgroepen.
Met impact: het idee draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling of aan verbinding in de samenleving.
Betrokken: het idee komt voort uit een duidelijke maatschappelijke of culturele betrokkenheid. 

• Het idee helpt om iederéén te bereiken
Doelgroepen die NPO minder goed bereikt, zijn jongeren en mensen met een niet-Westerse achtergrond. Omdat we graag iederéén willen bereiken, zijn we zeer geïnteresseerd in ideeën die voor deze doelgroepen aantrekkelijk zijn.

• Het idee is behapbaar, betaalbaar en uitvoerbaar
De kracht van een goed idee zit hem vaak in de eenvoud. Het concept is helder en binnen een tijdsbestek van circa 3 maanden te realiseren.

• Het idee is goed onderbouwd
Probeer je idee goed te ‘verkopen’ met een prikkelende omschrijving en een sterke motivatie!

Start NPO Publiekspitch
Medio 2019 opent NPO het online loket waar de programma-ideeën ingediend kunnen worden. Een vakjury zal de ideeën beoordelen maar het publiek krijgt ook een stem. De selectie zal in het najaar plaatsvinden. Wil je op de hoogte blijven? Vul dan hieronder je naam en mailadres in. Je krijgt dan vanzelf een seintje. We wensen je alvast veel succes!

* Verplichte velden

We vragen je gegevens alleen om je te informeren over de start van de publiekspitch. Wil je hier meer over weten? Lees onze Privacyverklaring