Certificaat
- Programma’s krijgen het ALBERT klimaatbewustcertificaat wanneer de makers het Carbon Action Plan hebben doorlopen. Dat begint met het uitrekenen van de totale voetafdruk van het programma, met behulp van een CO2-calculator, ontwikkeld door ALBERT.
- Hoe dat werkt kun je hier bekijken.
- Vervolgens vullen makers een vragenlijst met 91 vragen in. Daaruit volgen twintig punten waar een programma minimaal aan moet voldoen om certificering te krijgen.
- Je kunt die punten hier bekijken (download).
- Op die manier zijn de makers bewust bezig met de voetafdruk van hun productie.
- Als de productie van het programma is afgerond, rekenen de makers nogmaals hun CO2-voetafdruk uit. Voor het certificaat is het verplicht om alle onvermijdelijke uitstoot te compenseren. Dat doet ALBERT via Ecologi.
Doel van ALBERT
- Doel van het platform is het verlagen van de CO2-uitstoot en afvalproductie binnen de media-industrie. Deelnemende programmamakers worden zich met ALBERT bewust van hun footprint en kunnen volgens ALBERT-richtlijnen maatregelen nemen om hun footprint te verkleinen.
- Steeds meer omroepen doen mee. Met de toetreding van HUMAN, WNL en PowNed in 2022 komt het aantal op 10. In dat jaar werd bij 54 producties (radio, tv, online) de voetafdruk in kaart gebracht. De NPO-programma's Mediastorm van HUMAN en Van Onschatbare Waarde van Omroep MAX (geproduceerd door Fremantle) hebben als eerste een ALBERT Klimaatbewust-certificaat gekregen.
Meer info: http://www.wijzijnalbert.nl