stratenmakers luisteren radio
Hoofd content

Testimonials

Liesbeth Demmenie-Lergner (32) deed de lerarenopleiding tekenen aan de kunstacademie. Haar carrière bij de publieke omroep begon ze als webredacteur bij NTR SchoolTV. In 2008 werd ze webredacteur bij Zapp/Zappelin - een functie die ze uiteindelijk één maand heeft vervuld. Tijdens haar eerste werkweek kwam er een vacature vrij voor portalmanager van de kinderzenders. Liesbeth besloot te solliciteren en kon meteen aan de slag.

‘Als je me tijdens mijn studie had verteld dat ik later dit soort werk zou gaan doen, had ik je niet geloofd. Ik ben niet enorm technisch aangelegd, dus toen ik werd aangenomen, ging ik er van uit dat ik als portalmanager vooral inhoudelijk bezig zou zijn. Inmiddels heb ik meer verstand van websites en apps dan ik ooit had durven denken. Dat ik die technische kant ook nog eens leuk zou vinden, had ik al helemaal niet verwacht.

Als portalmanager ben ik verantwoordelijk voor de websites en apps van Zapp/Zappelin. Naast meedenken over het ontwikkelen van de portals zelf, houd ik me ook bezig met eindredactie: Welke teksten plaatsen we wel of niet op onze kindersites? Wat komt er in de nieuwsbrief te staan? Daarnaast beheer ik het budget, en onderhoud ik de contacten met de omroepen en met partijen die onze sites en apps bouwen. Het is leuk om op die manier van begin tot eind bij een proces betrokken te zijn. Je staat hier bij de NPO ook aan de wieg van veel nieuwe ontwikkelingen. In 2008 stonden sociale netwerken en apps nog in de kinderschoenen. Nu hebben we apps voor iOS, Android en Windows8 en zitten we met Zapp/Zappelin op Facebook, YouTube en sinds kort op Instagram. En ook dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee.

We hebben een leuk team bij Zapp/Zappelin en we zijn enthousiast over wat we samen neerzetten. Opvallend is dat vrijwel iedereen al een keer van takenpakket of zelfs van functie is gewisseld. Als je ambities hebt, en in staat bent duidelijk te maken dat je meer wilt en kunt, biedt de NPO dus zeker doorgroeimogelijkheden. Het is een werkomgeving waar je jezelf kunt zijn. Mensen nemen geen blad voor de mond, en roepen wat hen op het hart ligt. Onze netcoördinator loopt soms zelfs zingend door de gangen.

Kinderen en jongeren zijn in mijn ogen de allerleukste doelgroepen. Ze zijn eerlijk en direct. Als we een verhaaltje, poll of prijsvraag op de website plaatsen, krijgen we meteen reacties binnen. De grappigste en meest bijzondere mailtjes hangen op het prikbord aan de muur van ons kantoor. Hierop hangen teksten als: ‘Ik vind jullie een goeie sait’ en ‘Bedankt dat jullie voor dit werk hebben gekozen.’ Dat doet toch wel wat met je. Het vermaken van kinderen is voor mij een dankbare taak. Mijn eigen zoontje van tweeënhalf is groot fan van de programma’s van Zappelin en vraagt heel vaak of hij ‘even op Zappelin op de telefoon van mama’ mag. Hij mag een keer per dag een kwartiertje op de telefoon of tablet met de Zappelin app spelen en hij weet precies de weg te vinden. Dat is voor mij een teken dat we hier goed bezig zijn.’


Al op jonge leeftijd viel Idriss Rouchiche (39) als een blok voor radio. Hij is vanaf het begin betrokken geweest bij de publieke urban jongerenzender FunX, oorspronkelijk als producer en presentator, en sinds vijf jaar als audiovormgever. Idriss is sinds januari 2013 officieel in dienst bij de Nederlandse Publieke Omroep.

‘Als audiovormgever ben ik verantwoordelijk voor het geluidsimago van FunX. Denk hierbij aan alles wat je tussen de programma’s door hoort: promo's, jingles, deuntjes, bumpers. Als je je ogen dicht doet, moet je kunnen weten dat je naar FunX luistert. Daarnaast ben ik veel namens FunX aanwezig bij festivals en evenementen, zoals Appelsap of het Latin Village Festival. Bijvoorbeeld om live registraties te maken, of om contacten te onderhouden met managers van artiesten. Ook ben ik als deel van de redactie voortdurend op zoek naar verse singles en nieuw talent.

Het is geen toeval dat mijn werk zo uiteenlopend is. Dat ik meer taken, en daarmee ook meer verantwoordelijkheid zou krijgen, was een voorwaarde voor mij toen ik in dienst kwam bij de NPO. Ik wilde meer zijn dan ‘die jongen van het geluid’. Ik ben blij dat de NPO hier gehoor aan heeft gegeven. Het is een organisatie die zeker open staat voor eigen initiatief.
FunX bestaat inmiddels twaalf jaar en heeft een hechte groep luisteraars in de grote steden. We zijn goed op weg naar meer naamsbekendheid op landelijk niveau. Sinds FunX officieel onder de NPO valt, werken we samen met partijen die veel ervaring hebben met grote festivals en evenementen, zoals 3FM en Radio 6 Soul & Jazz. Dat we kunnen delen in die kennis, zie ik echt als een verrijking.

Ons team bij FunX is hecht. We zijn een leuke mix van beginnende radiomakers en mensen die al jaren bij de zender werken. De sfeer op kantoor is vrij maar professioneel, want uiteindelijk moet er wel gewoon goede radio worden gemaakt. Het draait altijd om de luisteraar. Toen FunX werd opgericht, was er in Nederland nog nauwelijks urban-, r&b- en wereldmuziek te horen. Dat het ons is gelukt om een groep luisteraars te bedienen die eerder nog niet op de radio werd bereikt, vind ik bijzonder. Zo dragen we bij aan de taak van de publieke omroep: programma's maken voor alle Nederlanders.

Mijn advies voor jonge radiomakers: wees niet bang om de stoute schoenen aan te trekken. Zelf ben ik op mijn veertiende onaangekondigd bij Radio Delft binnengestapt om te vragen of ze werk voor me hadden. Uiteindelijk mocht ik meehelpen met het kinderprogramma op de zaterdagochtend. Mijn taken waren thee zetten voor de gasten en plaatjes uitzoeken van Kinderen voor Kinderen. Niet heel spannend, maar zo kon ik ten minste wel de dj’s de oren van het hoofd vragen, en experimenteren met fragmenten knippen en mixjes maken. Zo leerde ik de kneepjes van het vak, en kon ik na verloop van tijd zelf programma’s maken.

Mijn hart zal altijd bij de muziek liggen, en bij FunX. Ik heb het er enorm naar mijn zin, en zie er nu al naar uit om straks de nieuwe generatie radiomakers het vak te leren.'